piątek, 11 stycznia 2013

Rolada makowa z pyszną masą makową i mały trik Pani Magdy Gessler.

Najlepszy makowiec jaki w życiu jadłam (z piekarni nie mają szans), nie mogłam się od niego oderwać i zamierzam go jeszcze raz upiec już niedługo, bo zapasy z zamrażalnika już mi się skończyły. A trik Pani Magdy polega na tym iż nasz sparzony i zmielony mak trzeba uprażyć na odrobinie masła. Wcześniej należy bardzo powoli rozgrzewać masło aż lekko zbrązowieje. Tą podpowiedź znalazłam w świątecznej Tinie, a ciasto na makowiec znalazłam tu, masa był niesamowita, naprawdę niekiedy warto się trochę więcej napracować.





Składniki na ciasto:

  • 1,5 szklanki mąki pszennej + do podsypywania 
  • 90 ml letniego mleka
  • 75 g  masła, roztopionego, zimnego
  • 3 żółtek (białka zostawiamy do masy makowej)
  • około 23 g świeżych drożdży 
  • 3 łyżki cukru
  • 1 łyżka oleju
  • duża szczypta soli 
  • 1  łyżka rumu lub innego alkoholu
  • 1 łyżka cukru waniliowego


Drożdże rozpuścić z cukrem oraz letnim mlekiem  i odstawić na około 30 minut. Po tym czasie dodać pozostałe składniki i wyrobić ciasto, dodając na koniec rozpuszczone masło. Odstawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce.

Składniki na masę makową:
  • 250 gr maku
  • mleko do zaparzenia około 300-400 ml (robiłam na "oko")
  • 5 łyżek miodu
  • 150 gr cukru
  • kandyzowana skórka pomarańczowa 
  • dowolne bakalie ile i jakie kto lubi ( ja dałam orzechy laskowe, włoskie, nerkowce, rodzynki- 2 rodzaje razem wszystkiego było około 120 gr)
  • olejek migdałowy do smaku
  • odrobina masła 
  • i oczywiście białka pozostałe z ciasta
Mak zaparzyć we wrzącym mleku, odstawić do wystygnięcia, dokładnie odsączyc z mleka dwukrotnie zemleć. Po czym bardzo powoli rozgrzewamy masło na patelni aż zacznie lekko brązowieć, na tym prażymy mak. Przekładamy do miski i dodajemy  pozostałe składniki a na końcu delikatnie mieszamy z ubitymi  białkami.
Ciasto drożdżowe podzielić według uznania, rozwałkować prostokątne placki, nałożyć  masę makową, zawinąć w posmarowany olejem pergamin, zostawiając trochę wolnej przestrzeni. 
Piec w temperaturze 180 stopni C przez około 30 - 40 minut. Ciasto polać lukrem.
Z podanych składników wyszły mi 2 dość spore rolady.

5 komentarzy: